Algemene voorwaarden Ploemen Renovatie en Onderhoud 


Artikel 1. Definities


1. Ploemen Renovatie en Onderhoud is een eenmanszaak die zich ten doel stelt  het verbouwen en renoveren van woningen.

2. In deze Algemene voorwaarden wordt onder 'Opdrachtgever' verstaan: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruikmaakt van de werkzaamheden van Ploemen Renovatie en Onderhoud en Ploemen Renovatie en Onderhoud de opdracht geeft werkzaamheden te verlenen zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel.
3. In deze Algemene voorwaarden wordt onder 'Overeenkomst' verstaan: de rechtsbetrekking tussen Ploemen Renovatie en Onderhoud en Opdrachtgever, een en ander in meest ruime zin.
4. In deze Algemene voorwaarden wordt onder 'Werkzaamheden' verstaan: alle door Ploemen Renovatie en Onderhoud voor Opdrachtgever uitgevoerde werkzaamheden tot het tot stand brengen en opleveren van een stoffelijk werk, overeenkomstig artikel 7:750 BW e.v.
5. In deze Algemene voorwaarden wordt onder 'Website' verstaan: de website  www.ploemenrenovatie.nl.


Artikel 2. Toepasselijkheid van de Algemene voorwaarden


1. De Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle tussen Opdrachtgever en  Ploemen Renovatie en Onderhoud gesloten overeenkomsten waarbij Ploemen Renovatie en Onderhoud werkzaamheden aanbiedt of levert.
2. Afwijkingen van de Algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien uitdrukkelijk en schriftelijk met Ploemen Renovatie en Onderhoud overeengekomen.
3. Toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
4. De Algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende of gewijzigde opdrachten van Opdrachtgever.


Artikel 3. De overeenkomst


1. Alle offertes van Ploemen Renovatie en Onderhoud zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
2. De Opdrachtgever kan contact opnemen met Ploemen Renovatie en Onderhoud via e-mail of telefoon voor een van de aangeboden Werkzaamheden. Ploemen Renovatie en Onderhoud zal daarna een offerte opmaken die per e-mail verstuurd zal worden. De overeenkomst komt tot stand door ondertekening van de offerte.
3. Als Ploemen Renovatie en Onderhoud een bevestiging naar Opdrachtgever stuurt, is die beslissend voor de inhoud en uitleg van de overeenkomst.  Ploemen Renovatie en Onderhoud kan niet aan zijn aanbod worden gehouden indien Opdrachtgever had kunnen begrijpen dat het aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
4. Indien Opdrachtgever aantekeningen maakt of reacties geeft op de offerte van  Ploemen Renovatie en Onderhoud, dan maken zij geen deel uit van de overeenkomst, tenzij Ploemen Renovatie en Onderhoud deze schriftelijk bevestigt.
5. Een opdracht door Opdrachtgever waaraan geen schriftelijke offerte vooraf is gegaan, behoeft schriftelijke aanvaarding door Ploemen Renovatie en Onderhoud.


Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst


1. Ploemen Renovatie en Onderhoud zal zich inspannen de werkzaamheden zo goed mogelijk, alsmede zoveel mogelijk overeenkomstig de schriftelijk vastgelegde afspraken, uit te voeren.
2. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle noodzakelijke gegevens tijdig aan Ploemen Renovatie en Onderhoud worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Ploemen Renovatie en Onderhoud zijn verstrekt, heeft Ploemen Renovatie en Onderhoud het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
3. Indien voor de uitvoering van werkzaamheden een termijn is overeengekomen of opgegeven, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever Ploemen Renovatie en Onderhoud hiervan schriftelijk in gebreke te stellen. Ploemen Renovatie en Onderhoud dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.


Artikel 5. Meerwerk


1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen, zullen  Ploemen Renovatie en Onderhoud en Opdrachtgever in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan.
2. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, is er sprake van meer- of minderwerk. Ploemen Renovatie en Onderhoud en Opdrachtgever maken onderling afspraken over de facturering van meer- of minderwerk.
3. In ieder geval is sprake van meerwerk indien:
1. er sprake is van een wijziging van de opdracht;
2. Ploemen Renovatie en Onderhoud wegens onvoldoende informatie van Opdrachtgever extra werkzaamheden dient te verrichten;
3. er naar schatting meer dan 20% van de overeenkomst wordt afgeweken;
4. de normale werktijd met meer dan 20% wordt overschreden.
4. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen wanprestatie van Ploemen Renovatie en Onderhoud op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen of te ontbinden.


Artikel 6. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst


1. Ploemen Renovatie en Onderhoud is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel dat Ploemen Renovatie en Onderhoud goede grond heeft te vrezen dat de Opdrachtgever in die verplichtingen zal tekortschieten.
2. Voorts is Ploemen Renovatie en Onderhoud bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is.
3. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat Ploemen Renovatie en Onderhoud niet de gewenste kwaliteit kan leveren, of indien blijkt dat de overeenkomst wegens zwaarwegende belangen niet voortgezet kan worden, zullen Ploemen Renovatie en Onderhoud en Opdrachtgever in overleg tot een oplossing proberen te komen/een passende regeling treffen.


Artikel 7. Annulering


1. Annulering van de overeenkomst is mogelijk tot 7 dagen na ondertekening van de offerte, mits Ploemen Renovatie en Onderhoud de werkzaamheden nog niet heeft aangevangen.
2. Bij annulering na ondertekening van de offerte is Ploemen Renovatie en Onderhoud gerechtigd een boete van 30% van het overeengekomen bedrag in de offerte in rekening te brengen, of is Ploemen Renovatie en Onderhoud gerechtigd het aantal bestede uren ten tijde van annulering in rekening te brengen.


Artikel 8. Kosten, honorering en betaling


1. Alle genoemde bedragen in de offerte zijn in euro's en inclusief BTW, tenzij anders vermeld. Tevens is Ploemen Renovatie en Onderhoud bevoegd reiskosten in rekening te brengen.
2. Naast het overleggen van een offerte heeft Ploemen Renovatie en Onderhoud de mogelijkheid om de uitgevoerde overeenkomst middels nacalculatie in rekening te brengen op basis van het aantal bestede uren, met toepassing van het uurtarief van Ploemen Renovatie en Onderhoud, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
3. Ploemen Renovatie en Onderhoud heeft het recht om kennelijk foutieve verschrijvingen in de prijsopgave te herstellen.
4. Betaling dient te geschieden middels bankoverschrijving, binnen 7 dagen na facturatie.
5. Ploemen Renovatie en Onderhoud is gerechtigd om Opdrachtgever om termijnbetaling te vragen. Ploemen Renovatie en Onderhoud zal dit uitdrukkelijk vermelden in de offerte.
6. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder dat daarvoor verdere ingebrekestelling is vereist. De Opdrachtgever is alsdan de wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
7. Prijsstijgingen van materialen zullen worden doorberekend naar de klant.
8. Indien Ploemen Renovatie en Onderhoud besluit een vordering wegens niet-betaling van één of meer niet-betaalde facturen langs gerechtelijke weg te incasseren, is Opdrachtgever, naast de verschuldigde hoofdsom en de in artikel 8 lid 6 van deze Algemene voorwaarden genoemde rente, tevens gehouden alle in redelijkheid gemaakte kosten te vergoeden.


Artikel 9. Aansprakelijkheid


1. Ploemen Renovatie en Onderhoud is niet aansprakelijk voor schade indien Opdrachtgever onjuiste of niet-representatieve gegevens heeft verstrekt.
2. De Opdrachtgever is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die hij maakt naar aanleiding van de dienstverlening van Ploemen Renovatie en Onderhoud.
3. Ploemen Renovatie en Onderhoud is niet aansprakelijk voor fouten of nalatigheden van door haar ingeschakelde derden. Door gebruik te maken van de werkzaamheden van Ploemen Renovatie en Onderhoud, verleent de Opdrachtgever de bevoegdheid aan Ploemen Renovatie en Onderhoud om, als een door Ploemen Renovatie en Onderhoud ingeschakelde derde zijn aansprakelijkheid wil beperken, die aansprakelijkheidsbeperking mede namens de Opdrachtgever te aanvaarden.
4. Ploemen Renovatie en Onderhoud is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder maar niet uitsluitend begrepen gevolgschade.
5. Ploemen Renovatie en Onderhoud is niet aansprakelijk voor het niet of niet tijdig voldoen aan de verplichtingen, voortvloeiend uit de overeenkomst, in geval dit veroorzaakt wordt door overmacht als bedoeld in artikel 10.
6. De aansprakelijkheid van Ploemen Renovatie en Onderhoud is beperkt tot het door de verzekeraar gedekte en uitgekeerde bedrag. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat, dan wel indien Ploemen Renovatie en Onderhoud niet is verzekerd, is de aansprakelijkheid beperkt tot het door Opdrachtgever betaalde bedrag.
7. De beperking van de aansprakelijkheid zoals beschreven in dit artikel geldt niet indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Ploemen Renovatie en Onderhoud.


Artikel 10. Overmacht


1. Onder overmacht wordt verstaan, alle van buiten komende oorzaken, buiten wil of toedoen van Ploemen Renovatie en Onderhoud, waardoor tijdige, volledige of juiste nakoming van de overeenkomst niet meer mogelijk is.
2. Onder overmacht zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, wordt mede verstaan, maar is niet beperkt tot: niet-nakoming van een derde, ziekte van personeel van Ploemen Renovatie en Onderhoud zelf of een derde, vertraging van verkeer en openbaar vervoer, abnormale weersomstandigheden, storingen in water- en energieleveringen, stakingen, ernstige storingen in de systemen van  Ploemen Renovatie en Onderhoud, brand, overstromingen, natuurrampen, rellen, oorlog of anderszins binnenlandse onrusten.
3. In geval van overmacht wordt nakoming van de overeenkomst opgeschort zolang de overmacht aanhoudt.
4. Indien de overmacht langer dan één maand aanhoudt, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden. In een dergelijk geval zal Ploemen Renovatie en Onderhoud overgaan tot terugbetaling van eventueel betaalde bedragen, met daarop in mindering gebracht alle kosten/te declareren uren die Ploemen Renovatie en Onderhoud heeft gemaakt met betrekking tot de overeenkomst.


Artikel 11. Vertrouwelijkheid van gegevens


1. Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of dient te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn aangeduid. Ploemen Renovatie en Onderhoud kan hieraan niet worden gehouden indien de verstrekking van gegevens aan een derde noodzakelijk is ingevolge een rechterlijke uitspraak, een wettelijk voorschrift of voor correcte uitvoering van de overeenkomst.
2. Ploemen Renovatie en Onderhoud draagt er zorg voor dat alle verwerkingen van persoonsgegevens van Opdrachtgever conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming zijn. Dit houdt onder andere in dat Ploemen Renovatie en Onderhoud enkel persoonsgegevens verzameld op grond van een van de toegestane rechtsgronden en dat Opdrachtgever te allen tijde een verzoek kan indienen bij Ploemen Renovatie en Onderhoud tot verwijdering van zijn persoonsgegevens.


Artikel 12. Reclames


1. Opdrachtgever is verplicht direct bij het in ontvangst nemen van het werk over te gaan op controle daarvan, tenzij is afgesproken dat Ploemen Renovatie en Onderhoud een conceptversie zou versturen. Fouten of onjuistheden die bij een eerste inspectie geconstateerd kunnen worden, in acht nemende de eisen van redelijkheid en billijkheid, dienen binnen drie (3) werkdagen oplevering van het werk schriftelijk aan Ploemen Renovatie en Onderhoud te worden gemeld.
2. Overige klachten, waaronder begrepen klachten die niet bij een eerste inspectie geconstateerd konden worden, dienen uiterlijk binnen één (1) maand schriftelijk te worden gemeld bij Ploemen Renovatie en Onderhoud.


Artikel 13. Identiteit van Ploemen Renovatie en Onderhoud


1. Ploemen Renovatie en Onderhoud is bij de KvK geregistreerd onder nummer 89995074 en draagt btw-identificatienummer  NL002895684B04. Ploemen Renovatie en Onderhoud is gevestigd aan Steegstraat 16, 6129 BL te Urmond.
2. Ploemen Renovatie en Onderhoud is per e-mail te bereiken via  info@ploemenrenovatie.nl en telefonisch op 0681439024.


Artikel 14. Toepasselijk recht en bevoegde rechter


1. Op de rechtsverhouding tussen Ploemen Renovatie en Onderhoud en haar Opdrachtgevers is Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen die tussen Ploemen Renovatie en Onderhoud en Opdrachtgever mochten ontstaan worden beslecht door de bevoegde rechter van het Arrondissement Rechtbank Maastricht.